Minulý rok 2023 jsem na kole ujel něco přes 3000 km, to je asi dvakrát víc než autem. Přestože pravidelně jezdím za klienty do Prahy, tak jsem za nimi jel za celý rok autem jenom dvakrát. Jako jsem na to trochu pyšnej, přiznávám, a pasoval jsem se na „trojitého holanďana,“ protože v Holandsku (správněji v Nizozemí) ujede každý občan, včetně nemluvňat, na kole průměrně něco přes jeden tisíc kilometrů.

Kolik ujedou průměrně češi za rok na kole se moc neví, neexistuje zatím dobrý průzkum, ale u dětí, kde se to sleduje, se leccos odvodit dá. České děti ujedou průměrně na kole cca 100 km za rok, ty holandské o něco víc než 350 km. Pokud holandské statistiky extrapolujeme i na dospělé, tak se dostaneme k tomu, že průměrný čech (asi) ujede za rok přibližně třetinu kilometrů toho, co průměrný holanďan. A to není mnoho.

Před měsícem mi bylo 50 let a letos už jsem najel od ledna od února 600 km na kole a nadšení mne prozatím neopouští. Naopak doufám, že cyklistika chytne i moje malé děti. Jde totiž veskrze o jejich zdraví i společnosti prospěšnou činnost. Ze svých oblíbených statistik (viz článek z Městem na kole) vytrhávám následující informace:
- Celopopulační studie prokázala, že je úmrtnost lidí, kteří pravidelně jezdí do práce na kole, o 39% nižší nežli u lidí, kteří tak nečiní.
- Tělesnou zdatnost pravidelného cyklisty lze přirovnat k tělesné kondici člověka, který je o deset let mladší.
- Cyklisté pod věkovou hranicí 35 let získají až o dva roky života navíc.
- Jízda na kole je aerobním cvičením, které zapojuje hlavní svalové skupiny (v nohách). Způsobuje zvýšení tepové frekvence a respirace a tím i růst svalů.
- Nepředstavuje velkou zátěž, jelikož jízda na kole nezapojuje celou váhu těla, a tím vyvíjí mnohem menší tlak na klouby než např. běhání. Cyklistika je tedy vhodná pro osoby, které trpí problémy s klouby.
- Nástrahy a nebezpečí vyplývající z jízdy na kole jsou všeobecně zveličovány. Trvá zhruba 21 tisíc let jízdy na kole, než průměrný cyklistika utrpí smrtelné zranění.
- Pravděpodobnost, že dojde ke smrti cyklisty na jednom kilometru vozovky je téměř stejná, jako smrt chodce při jednom kilometru chůze.
- Pokud 100 tisíc lidí začne dojíždět do práce na kole, sníží se počet úmrtí o 50 případů ročně (a připočtěme pozitivní dopady jízdy na kole na zdraví i dopravní situaci).
Pevně doufám, že nás v budoucnu od pravidelnější jízdy neodradí stesky, jak je českým zvykem, že Holandsko je placka a my tady máme samé kopce, protože elektrokolo je řešením. Lidé na elektrokolech v průměru vynaloží stejnou míru energie, jako lidé na kolech bez elektrického pohonu, ale na rozdíl od nich jezdí na kole častěji a tedy ujedou větší vzdálenost.

A hlavně jde podle mne o to, že jízda na kole je veliká zábava — i když se mi často na kolo nechtělo, hlavně když je vlhko, teploty kolem nuly nebo mráz, tak po několika protočeních nohou všechny problémy zmizí, mysl se vyjasní a domů přijíždím s čistou hlavou, protože se těším hlavně do teplé vany 🙂 Ale čeká nás jaro, tak se těším, že na silnicích i cyklotrasách potkám co nejvíc ohleduplných cyklistů i řidičů.
Tento text vznikl pro Novomitrovický Zpravodaj a proto jsem k němu připojil „Poznámku na závěr“ pro sousedy, co to budou číst.
Snad se ke mně přidají i další sousedé. Rád bych si třeba přečetl články od pamětníků, něco o chovu zvířat, tipy od zahrádkářů (co vysadit, co nesázet, jak a kdy prořezat stromy: protože já jsem zahrádkář amatér), uvítám tipy od dalších postižených pěších i okolečkovaných turistů na místní oblíbené cíle, na výletní trasy s dětmi i bez dětí, atp. Díky!
Bonus pro další pumpičkáře
Do tištěného Zpravodaje se samozřejmě nedají dávat interaktivní mapy, ale sem ano! Tak tedy sdílím jednu oblíbenou trasu, kterou jsem překřtil na nejlepší okruh centrem Brd. Je to ideální cesta pro gravel nebo hardtrail.
A cestou to vypadá třeba takhle. Krásně…

Má-li smysl vyzdvihnout nějaký efekt tohoto článku, pak je to stoprocentně zažehnutí touhy na všechno se vykašlat, obléci si dres, nazout si tretry a vyrazit na kolo! Ať už je to kolem Brd, nebo kolem kteréhokoli jiné oblasti! 🙂
Tomáši, to mně od tebe dost potěšilo 🙂 V tom případě nebyl článek zbytečný a těším se na brzkou společnou jízdu!
Jupi! Gratuluji Jirko ke krásnému novému webu a už se těším na další článek, kterým čtenáře zasvětíš do správného oblečení na kolo různých ročních obdobích 😀
Adame, děkuju! Vydrž, bude brzy tepleji 😀 já na tebe nezapomněl. Sepíšu to…
Jsi vynechal Třemšín, srabe 😉 Ale někdy si to projedu, Hutě jsou krajina dětství.
Na téhle trase většinou vrchol vynechávám, těch metrů mi na trase přijde už tak dost. Dej vědět až se sem vydáš 🙂
Zrovna po nějakém kole pokukuju – silničním nebo gravel. Takže díky za extra motivaci! 🙂
Rádo se stalo .-) Sem je gravel nebo XC ideální volba, mně se gravel líbil hlavně kvůli komnibaci s bikepackingem.